perakendenin dönüşümü

Sosyal Ticaret

Son zamanlarda, e-ticaret kavramı bazıları tarafından çekiciliğini kaybederek yerini sosyal ticarete bıraktı. Daha Türkiye’de e-ticaret, benzer ülkelere ve bölgelere göre (Brezilya, Rusya, Güney Asya) geri olmasına rağmen, ileri görüşlü insanların e-ticaretten sosyal ticaret kavramına geçişlerinin bir sebebi var.

 

 

Referans: http://www.atkearney.com/documents/10192/348450/FG-2012-E-Commerce-Index-1.png/ed31707f-96aa-44c4-903d-83de9f06d416?t=1341344617425

E-ticaret Türkiye’de her yıl çift haneli rakamlarla büyümesi beklenen, global oyuncunun çıkmasının beklendiği bir sektör. Yeni açılan girişimler ve hali hazırda bulunan şirketler de bu vizyonun ve hedefin gerçekleşmesi için umut verici haldeler. Türkiye GSMH’sı da nominal rakamlar bazında olarak büyümeye devam ediyor, yurtdışından yatırımlar 2012’ye göre artmış halde, Aslanoba gibi bir iş adamı geleneksel taraftan, online taraftaki fırsatı görüp, Türkiye kalibresine göre önemli yatırımlarda bulunuyor, yatırım şirketleri yatırımlarını artırma ve daha çok yatırım yapmanın peşindeler. Peki bütün bu beklentilere rağmen e-ticaret neden bazıları için çekiciliğini kaybediyor?

 

Buradaki vizyon, kolay anlaşılabilecek veya kabul edilebilecek bir vizyon değil. Sosyal platformların insanların vakitlerinin ne kadarını kapsadığını ve kapsamaya artarak devam edeceğini çeşitli kaynaklardan öğrenebiliyoruz. Artık insanlar arama motorlarına “ayakkabı” yazdıktan sonra kuponunu kullanıp %70 indirimlerle satın almaktan daha komplike satın alma tünellerinden geçiyorlar. Bu tünelleri iyi araştıranlar, satın alma yapanların 2-3 step değil 20-30 step yaptıklarını görüyorlar. Çeşitli izleme araçlarının eskiden beri bize verdiği raporlarda, satın alan kullanıcılarımızın hangi kanallardan belli bir süre aralığında sitemizi kaç kere ziyaret etmiş, her ziyaretinde hangi sayfalarımıza girmiş bilebiliyorduk. Bundan sonra bu raporlar bizim için yeterli olmayacak. Kullanıcılar sadece siteye ziyaretçi olarak girip dolaşmıyorlar, o sitelerde belli aksiyonlar alıyorlar. Bu aksiyonları anlamlandırmak ve raporlamak bizim için çok daha önemli hale geliyor. Bu sayede x sitesindeki ürünü like etmiş arkadaşından etkilenerek o siteye giren ve Facebook connect ile üye olup, sitede çeşitli ürünleri ziyaret eden kullanıcıyı Google reklamı ile tekrar siteye çekip hem arkadaşının beğendiği ürünü hem ziyaret ettiği ürünleri gösterebilirsiniz.

Referans: http://www.forbes.com/sites/marketshare/2012/05/07/are-brands-wielding-more-influence-in-social-media-than-we-thought/

Referans: http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/30239/71-More-Likely-to-Purchase-Based-on-Social-Media-Referrals-Infographic.aspx

 

E-ticaret siteleri bu satın alma döngülerine ne kadar önce adapte olursa o kadar faydalı bir geçiş olacaktır. Aslında e-ticaret siteleri için daha dataya yönelik, daha analitik ama aslında bir bu kadar da sosyal bir dönem geliyor. E-ticaret veya sosyal ticaret, isimler pek önemli değil amaç daha çok satmak. Müşteri 50 yıl öncesi gibi davranıyor,  e-posta kutusuna sırayla düşen inanılmaz indirim fırsatlarına değil, yakınındakilerin tavsiyelerine, görüşlerine önem veriyor.

 

Kaynaklar:

http://blog.hubspot.com/blog/tabid/6307/bid/33668/60-of-Facebook-Users-Will-Discuss-Brands-That-Offer-Deals-Infographic.aspx

http://www.neurosciencemarketing.com/blog/articles/unconscious-buying.htm